View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:52

Reply to topic  [ 6 posts ] 
MS systemet? 
Author Message

Post MS systemet?
Det verkar vara få som modifierar MS systemets munspel. Grundidén med att kunna byta kammar, plattor och kåpor efter smak är ju bra. Men det verkar som ingen hänger på och customiserar dom. Är det nån som vet varför? :?:

02 Jun 2012, 11:02
Profile WWW

Post Re: MS systemet?
Kan inte svara annat än för egen del men jag gillar dom inte för att stämmorna sitter längre ifrån främre kanten på stämplattan, vilket leder till att det tar längre tid för luften att nå stämman, vilket i sin tur leder till sämre respons.
Stämmorna är nitade med en annan typ av nit, åtminstonde på dom jag har och har sett, som är hårdare ansatt än på ett vanligt Marine Band. Vilket leder till att stämman sjunger inte ut lika mycket, den blir dämpad av det höga trycket.
Annars är det ju ett smart system som sagt, att man kan byta och ha sig som man själv vill och behagar. En annan fördel är att man har en skruv genom mittersta kammen också som drar ihop stämplattorna i främre kant.
+ att Low tonarterna har längre stämmor än vanliga MB har, vilket är till en fördel med.
Och självklart man kan få MS spelen att bli grymt bra, hade äran att få provspela och plocka isär ett gammalt Filisko mässingsspel och där hade han använt MS plattor. Om han hade baserat spelet på vanliga Marine Band plattor så vågar jag inte tänka på hur bra det skulle ha blivit :D

02 Jun 2012, 12:39
Profile WWW

..jag tror också att avsikten är att få större tonkammare som enligt tycke, smak ger en rikare eller volymstarkare ton.
Lee Oskar är väl nästan identiska med MS vad det gäller storlek. En annan orsak till att lägga stämmorna längre bak kan vara risken för läckage i framkant på de spel som har utdragen platta med hålfront där man då får mer material, som dessutom ökar hållbarheten....en tredje..eller blir det fjärde orsak kan vara okunnighet om snabb respons som viss nuvarande spelteknik kräver...overblows var väl inte så vanligt förekommande när MS togs fram. :idea: :) ....så respons, spelbarhet vid overblows ....blir mitt svar :D

03 Jun 2012, 19:09
Profile

Denne man kör enligt välunderättad källa på MS.
Han verkar inte ha problem med responsen.
http://www.youtube.com/watch?v=Eh2yGAqzIfY
Keith Dunn säger själv att han använder Big River i MS serien.
http://www.youtube.com/watch?v=tnkh2fhHmrI

03 Jun 2012, 20:58
Profile WWW

[quote="arnenym"]Denne man kör enligt välunderättad källa på MS.
Han verkar inte ha problem med responsen.

..och inte med den från publiken heller... :D ...fast han vet nog bara inte om att han spelar på fel spel... :lol:

03 Jun 2012, 21:27
Profile

Mitt intryck var att MS-spelen bekräftade en kvalitetstendens hos Hohner: man ville få oss att acceptera sämre grundmaterial -- till samma pris som förut -- genom att utlova möjligheten till enkla och billiga stämplattebyten.
I den mån man såg de där stämplattorna i handeln kostade de i stort lika mycket som ett nytt instrument och blev därmed helt ointressanta. Men viktigare, vi som hade vant oss vi S20 och de ibland utmärkta aktionsnivåerna på de spelen stod där med Svarte Petter i form av MS-spel som läckte och var allämt oresponsiva. (Sedan fick jag klart för mig att man kunde köpa S20 "handmade", dvs de samma som förut men man lade då en exklusivitesetikett på dem så de kunde bli ännu dyrare.)
Annars funkar väl MS-spelen lite som Lee Oskar: ibland får man tag i ett som är utmärkt, men, till viss skillnad från LO -- de håller riktigt uselt. (Återigen får jag väl säga att jag hör till the hard hitters och är en munspelens Terminator.)
Jag kan överblåsa hjälpligt på de flesta spel som jag hittar i handeln men faktum är att jag tycker drygt 200 kronors skillnad mellan ett Silver Star och ett MS (olyckligt namnval förresten) inte på något sätt är motiverat. Köper hellre tre Silver Star ...

Den där Marc Breitfelder kanske pular lite med sina instrument? Vad jag hör så kommer det en och annan OB-ton som låter hyfsat ren; och eftersom han är en sån där som spelar snabbt som bara fan kanske han är duktig på att ställa aktionsnivåerna?

05 Jun 2012, 17:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]