View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:16

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Custom GM & MB kammar klara 
Author Message

Post Custom GM & MB kammar klara
Äntligen så har "outsourcingen" av mina Sjoeberg Custom GM kammar kommit igång efter ett par månaders förberedelser och tester av företaget som Cnc tillverkar dem exakt efter mitt koncept. Den första batchen av GM kammar levererades i fredags, lagom till semestern ...
Jag har ett antal av dem som skall till USA, men det finns några Cherry och Rosewood kammar till försäljning. De här kammarna är extremt snygga med sin "dubbla radier" frästa ytterprofil (bullform), spegelvända samt proportionellt stigande 3D frästa komprimeringsspår mellan kamspetsarna, bestyckade med sterling silver/mässingsrör (sterling silver så långt mitt innevarande lager räcker, därefter enbart mässing pga det höga silverpriset), planslipade för hand mot en referensyta med 0.001 mm ytavvikelse. Kammarna har försetts med 3 lager klarlack.

MB kammarna har fått en ny beteckning - MB Hybrid. MB Hybrid är en Marine Band kam i samma utförande som ovan avseende utförandet i kamspetsarna samt avseende rörbestyckning. MB Hybrid kammen passar perfekt till såväl MB Classic, MB DeLuxe och Crossover munspelen.

Vid intresse, maila till info@masterharp.com för prisuppgifter etc.

Fortsatt skön sommar!

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

09 Jul 2012, 16:08
Profile WWW

Post Re: Custom GM & MB kammar klara
Fattar inte det där med dubbla radier och spegelvända??

09 Jul 2012, 19:17
Profile WWW

Post Re: Custom GM & MB kammar klara
Jag förstår att det är omöjligt för en "icke initierad" att förstå vad det innebär. Kammens tjocklek eller höjd är ytterst begränsad - ca 6.5 mm. Om man vill fräsa en sfärisk utsida på kammen med en standard radiefräs så har denna endast "en radie" vilket i det här fallet. pga kammens tjocklek, gör att det kommer att se klent ut. I stället beställdes ett par specialtillverkade radiefräsar som har TVÅ olika radier i samma kurva så att säga. Det medför att den lätt sfäriska ytterprofilen får en bulligare form än om den skulle vara fräst med endast en radie. Snyggt är det!

3D klackarna är spegelvända eftersom luftriktningen växlar mellan blås och drag. Tex på blåssidan är den största höjden på klacken placerad strax bakom "mynnigen" och stiger sedan mot "0" längre in mot botten av kamspåret. På dragsidan är det tvärtom - då är klacken som högst längst in i spåret och går mot "0" ju närmre mynningen den kommer. Detta för att öka lufthastigheten på såväl blås som dragsida. 3D fräsningen har ochså gjorts så att bredden på klacken är progressiva på så sätt att ju högre upp på kammen ju bredare blir klacken.
Den tredje dimensionen är formen på klacken sett från ovan respektive undersidan av kammen - spåren är till sin form konstruerade med hjälp av "gyllene snittet" - alltså optimal luftvolym blir möjlig på en yutterst begränsad kamlängd- Dvs 3D frästa spår. Det ligger mycket tankeverksamhet bakom den här designen kan jag lova, det tog ett par år innan de "föddes". Filip Jers var inblandad för flera år sedan när vi testade olika material och inte minst formen på spåren. Filip kan ju med sitt förmodligen absoluta gehör beskriva precis vad han upplever, tex skillnader i blåstryck, resonans etc. Det går inte med mina "flax" som är hörselskadade efter många år i bullrig fartygsmiljö - men dom funkar i alla fall men inte till de nivåerna som det krävs för att avgöra om det skall vara den bredden på spåret och så vidare. Men tack vare Filips gehör såg den här designen dagens ljus så småningom.

Hoppas att det blev lite mer förståeligt nu!

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

09 Jul 2012, 20:14
Profile WWW

Törs man fråga vad en sådan best betingar i svenska pengar?

10 Jul 2012, 10:40
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]