View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:47

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Önskar en snabbkurs till en önskelåt. 
Author Message

Post Önskar en snabbkurs till en önskelåt.
Vi har ett gig på ett 40-års kalas i början av Maj.
Killen som fyller år har en önskelåt, "It's a long way to the top (if you wanna rock'n'roll)" med AC/DC och vi vill gärna uppfylla önskemålet då vi får hyggligt betalt.

Jag är ensam gitarrist och ingen av oss kan spela varken munspel eller säckpipa.
Jag köpte ett gäng nybörjarmunspel för ett antal år sedan då jag tänkte lära mig, men dom har tyvärr inte blivit använda särskilt mycket..
Jag tror dom är stämda i A, Bb, C, D, E, F, G.

Min tanke var att kunna spela säckpipans delar på munspel om ni förstår.
Förenklat om jag måste, jag tror inte han är överdrivet kräsen.
Vi tänkte spela den i G# (Alltså A fast nerstämt 1/2 steg).

Kan någon hjälpa mig med hur jag på kort tid kan få det att likna något?
Jag är väldigt grön på munspel så jag tar gärna tips som är väldigt basic.
Får jag inte till det så går det inte, men jag vill försöka..

Tack på förhand.

23 Apr 2013, 09:30
Profile

Post Re: Önskar en snabbkurs till en önskelåt.
Jag utgår från att du vill begagna dig av de munspel som du har. Jag skulle ha spelat på ett E spel vilket gör att du hamnar i femte position på munspelet för att få G#/Ab Det finns andra vägar att gå men här hittar du hyfsat många naturliga toner trots allt. Problemet är väl att du inte kan böja noter vilket gör att det känns som en tung uppgift. Enklast är att ha ett munspel stämt i Ab och sen köra första position vilket innebär att du har grundackordet på blåstonerna, blir väldigt "durigt" dock. Känns dock som en ganska intensiv arbetsinsats om du skall fixa det till början på maj, lycka till!

23 Apr 2013, 14:29
Profile

Tack för svaret, jag ska ge det en chans och se om jag hinner lära mig något. Jag kanske har orimliga förhoppningar.
Om inte annat hoppas jag att jag får tummen ur och börjar använda munspelen så kanske jag lär mig spela så småningom :)

Jag hade hoppats kunna använda de spel jag har, men förstår att det blir fel tonart och att det enklaste borde bli att använda övriga instrument i rätt stämning och helt enkelt spela låten i A.

23 Apr 2013, 14:50
Profile

Hej! Har tyvärr packat alla mina spel utom ett i c inför en flytt. Det verkar dock vara en baggis att spela säckpipan i its à long way to the top. Ta ett spel stämt i samma tonart som du vill spela i som Johan skriver här ovan (första position). Börja säckpipesticket med blås i hål 6 eller hellre med en "split" eller "oktav" i hål 3 och 6 för att få det att låta lite fett. Använd sedan dina öron för resten.... Om du kan så använd mycket "splits" för att få det att låta säckpipigt.

Det kräver ju en del träning om man är helt ny men det är ingen omöjlighet. Jag kan tabba ut hela skiten imorgon kväll om intresse finns...(?)

EDIT: stryk det ovan en sekund. Jag måste nog gräva fram mina spel innan jag vågar uttala mig om vilket som passar. Lät nästan som att starttonen var ett F vilket gör att man i så fall ska använda ett Bb spel för att lira i A. Vilket skulle innebära att man spelar i sjätte position... Nä, det där får jag nog klura ut innan jag säger mer. Kanske ingen baggis ändå :/

23 Apr 2013, 22:22
Profile

pistolkatt wrote:
Hej! Har tyvärr packat alla mina spel utom ett i c inför en flytt. Det verkar dock vara en baggis att spela säckpipan i its à long way to the top. Ta ett spel stämt i samma tonart som du vill spela i som Johan skriver här ovan (första position). Börja säckpipesticket med blås i hål 6 eller hellre med en "split" eller "oktav" i hål 3 och 6 för att få det att låta lite fett. Använd sedan dina öron för resten.... Om du kan så använd mycket "splits" för att få det att låta säckpipigt.

Det kräver ju en del träning om man är helt ny men det är ingen omöjlighet. Jag kan tabba ut hela skiten imorgon kväll om intresse finns...(?)

EDIT: stryk det ovan en sekund. Jag måste nog gräva fram mina spel innan jag vågar uttala mig om vilket som passar. Lät nästan som att starttonen var ett F vilket gör att man i så fall ska använda ett Bb spel för att lira i A. Vilket skulle innebära att man spelar i sjätte position... Nä, det där får jag nog klura ut innan jag säger mer. Kanske ingen baggis ändå :/

Jag tar mycket tacksamt mot tips och hjälp. Jag har precis hittat mina munspel men kan för husfriden inte börja öva ikväll. Oktaver tror jag inte jag fixar på så kort tid dock..

23 Apr 2013, 23:21
Profile

Om du nöjer dig med det där partiet som kommer innan gitarrsolot (i den här versionen som verkar gå i Bb: http://www.youtube.com/watch?v=H1iR2Wi3u5o)
så kan du sätta det hela med ett munspel stämt i samma tonart som låten. Och du behöver bara använda hål 5 och 6. (När du drar in på hål 6 får du vara exakt, men annars kan du missa lite).
Det är min munspelstekniska rekommendation.

Men inget av de instrument som du äger i nuläget kommer att fungera så kör i annan tonart, är min andra rekommendation. (Alt köp nytt munspel ... men jag skulle nog gå på tonartsbytesalternativet: ett halvt tonsteg så är du hemma.)

Vill du ha det här mer pedagogiskt utlagt får du återkomma, jag har blivit matförgiftad och mår piss så jag tog bara den där frasen på gitarr nu, men ser inga stora svårigheter i att du skulle kunna fixa det på ett par veckor. (Om ni sedan har värsta AC/DC-Hitlern på spelningen kommer han (det är en hane!) ändå inte godkänna det -- det ska vara säckpipa.)
/Martin

24 Apr 2013, 17:11
Profile ICQ YIM WWW

Ok, Låten går i Bb i orginalversionen som Martin skriver... Man kan spela i första position, dvs med ett munspel som är stämt i samma tonart som låten. Men... för att få det att bli helt rätt måste man överblåsa på hål 6 och det är inte det lättaste. Jag föreslår att du i stället väljer att spela i andra position dvs tar ett spel som ligger 5 halvtoner under låtens tonart. Så till Ab behöver du ett Db spel. För A ett D osv. Här nedan är tablaturen. Jag gjorde en liten film som suger men kanske ger dig en liten ledtråd. Det gäller ju att lägga till lite effekter där man kan :)

D=dragton B=blåston
Första delen: 4D (håll ut den) (Här första omgången kan du liksom glida upp till draget för att få det att låta lite säckpipigt. eller spela en 1-4 dragsplit)
5B 4D 4B
4D (håll ut den)
5B 4D 4B
4D
4B4D4B
3D (håll ut lite)
3D 4B
4D (håll ut)

Andra delen: gitarr stick... 4D5D6B gitarr stick... 4D5D6B osv..

Tredje delen: 5D (håll ut) 5B (håll ut) 4D
sista delen till slut: 6B eller satsa på att få till en 3-6 split alltså en oktav. Täck fyra hål med munnen och blockera de två mittersta med tungan. Upprepa som du vill.

En del saker är bortrationaliserat för att jag tror inte att du kan få det att låta bra. Det här ovan är det viktiga i låten imho.

Här är en länk till min kassa film, jag gjorde en för att spela i första position också men sen kom jag på att andra var lättare det är därför jag verkar lite förvirrad.

http://youtu.be/5JrRGVhiPRI

Ha det!

PS: Ett tips är att köpa låten elektroniskt. Sänk den ett halvt tonsteg i audacity och ta med den och ditt D-spel ut i bilen och testa lite.

24 Apr 2013, 23:58
Profile

Stort tack till Martin O och Pistolkatt!

Ni har varit till stor hjälp.
Väldigt hyggligt och pedagogiskt med filmen, lyckas jag få till det liknande som i filmen så det är alldeles tillräckligt.

Det blir till att börja nöta, få se hur långt jag kommer :)

25 Apr 2013, 07:59
Profile

De nada!

Hade ju varit kul om ni spelar in en film/ljudupptagning så man kan höra hur det blev! (om det blir nåt)

25 Apr 2013, 12:08
Profile

Det blir ingen film tyvärr, giget är imorgon och tiden räckte inte till för att jag skulle få till det tillräckligt bra för att vilja spela inför folk.
Jag måste nog börja med att lära mig hur fasen jag ska blåsa i den där tingesten så jag bara får den/de toner jag vill utan en massa slask från närliggande hål..
Men ett stort tack för att ni försökte, jag hoppas jag tar mig tiden att fortsätta blåsa så kanske jag lär mig till slut.

03 May 2013, 08:15
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]