Re: Önskar en snabbkurs till en önskelåt.
Ok, Låten går i Bb i orginalversionen som Martin skriver... Man kan spela i första position, dvs med ett munspel som är stämt i samma tonart som låten. Men... för att få det att bli helt rätt måste man överblåsa på hål 6 och det är inte det lättaste. Jag föreslår att du i stället väljer att spela i andra position dvs tar ett spel som ligger 5 halvtoner under låtens tonart. Så till Ab behöver du ett Db spel. För A ett D osv. Här nedan är tablaturen. Jag gjorde en liten film som suger men kanske ger dig en liten ledtråd. Det gäller ju att lägga till lite effekter där man kan

D=dragton B=blåston
Första delen: 4D (håll ut den) (Här första omgången kan du liksom glida upp till draget för att få det att låta lite säckpipigt. eller spela en 1-4 dragsplit)
5B 4D 4B
4D (håll ut den)
5B 4D 4B
4D
4B4D4B
3D (håll ut lite)
3D 4B
4D (håll ut)
Andra delen: gitarr stick... 4D5D6B gitarr stick... 4D5D6B osv..
Tredje delen: 5D (håll ut) 5B (håll ut) 4D
sista delen till slut: 6B eller satsa på att få till en 3-6 split alltså en oktav. Täck fyra hål med munnen och blockera de två mittersta med tungan. Upprepa som du vill.
En del saker är bortrationaliserat för att jag tror inte att du kan få det att låta bra. Det här ovan är det viktiga i låten imho.
Här är en länk till min kassa film, jag gjorde en för att spela i första position också men sen kom jag på att andra var lättare det är därför jag verkar lite förvirrad.
http://youtu.be/5JrRGVhiPRI Ha det!
PS: Ett tips är att köpa låten elektroniskt. Sänk den ett halvt tonsteg i audacity och ta med den och ditt D-spel ut i bilen och testa lite.