View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:06

Reply to topic  [ 8 posts ] 
En fråga om ljud 
Author Message

Det här har jag redan frågat om på MBH-forumet och jag fick några tips, men jag tar en chans här också. Jag håller på att sammanställa något slags bildspel med exempel på tråkig arkitektur/stadsplanering, och till det kommer en text -- men så skulle jag göra lite bakgrundsmusik, tänkte jag. Tråkig musik. En en-ackordblues som ligger och mal med gnälligt munspel ovanpå + lite slide-gitarr; och så mitt eget brutal-usla komp, lite fuskbas och trummaskin. (Allt mixat i helvetet.)

När jag började skissa på det visade det sig väldigt enkelt att hitta just det gitarrljudet jag var ute efter, men bökigt som fan med munspelet. (Det överraskar ingen som har spelat längre än fem minuter.) Jag vill alltså ha ett väldigt stort reverb, väldigt stort, en hel del distortion men en ganska klar ton i det hela. Jag tänker mig något slags ljudlandskap i stil med vad Bill Frisell ibland plockar fram. Fast en lågbudgetvariant.

Länken går till mitt första mycket primitiva utkast. (Samt, ännu så länge, en (1) bild: det är kanske inte så upplyftande att lyssna på det där och sitta och blänga på Katrineholm så man kan ju ta fram något annat på maskinen.)
Musiken är alltså långt ifrån färdig: den är rentav ganska dålig och jag skäms när jag hör mig. Här är missar (ett inte alls OB-vänligt Lee Oskar hjälper inte) och väldigt yxiga legatofraser som liksom hamnar bredvid varandra i stället för att bindas ihop, samt en del annat som mankerar.
Men vi glömmer det nu för det är inte det som är den stora frågan (allt det där kommer jag att göra om), utan det är hur man får fason på det förbannade munspelet. Det klipper och låter allmänt skumt alltsomoftast, som om det inte riktigt hörde till. Trots att jag har koll på inspelningsvolymen -- jag är långt ifrån gränsvärdena.

Är det någon som har erfarenhet och spontant menar sig veta något om det här är jag tacksam för alla råd. Jag har följande till mitt förfogande: en parametrisk EQ-pedal, en RP 150, en liten Rolandförstärkare, en Line 6 Pod (alltså inte den fysiska entiteten utan program i datorn m 82 516 olika gitarrljud ...), ett extra reverb och så kör jag allt in i Audacity.

Jag är helt nöjd med slidegitarrljudet och det är alltså ngt i den stilen jag vill ha för munspelet. Gitarrinläggen är dock väldigt osystematiska; fanskapet brummar också men det är svårt att åtgärda: vi talar om en sån där gitarr som man ger bort till sina ovänner.
Som sagt, råd/synpunkter välkomna.
http://www.youtube.com/watch?v=LDN5R2QTdAk

/Martin
PS Varför lägger man ut något på Tuben som inte är färdigt, kan man ju undra. Men det visar sig att det är det enklaste sättet att länka till musik ... tror jag åtminstone. Soundclick -- no way.

10 Aug 2013, 17:42
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: En fråga om ljud
Har tyvärr mycket lite kunskap om ljud. Däremot låter ljudet i din video helt ok. Musiken tycker jag är gjuten och i konceptet funkar väl det med lite lo-fi. Tycker att det låter genomarbetat...

10 Aug 2013, 20:26
Profile

Tack så mycket Katten, och visst, lo-fi får man acceptera om man kör med lågbudgetprylar. Men det är alltså de där lite påfrestande "klippen" (kan inte den exakta termen för det, men det är liksom att ljudet slår i taket) jag vill ha bort -- och helst utan att behöva investera i något.
/M

11 Aug 2013, 14:17
Profile ICQ YIM WWW

Har du testat att köra clipfix-effekten i audacity? det brukar iofs funka halvbra men kanske kan ge något. Tyvärr ligger det väl på ditt ljudkort... Kassa ljudkort gillar inte att man spelar in genom dem. De flesta köper någon typ av externt ljudkort, tror jag.. Har som sagt dållig koll.

11 Aug 2013, 22:13
Profile

Munspelet har en bra ton ... fan, du har sjyssta chops!
Inspelningsvolymen ja ... länge sedan jag använde Audacity nu, men jag minns att jag gillade programmet.
Visst är det så att man ser faktisk inspeningsvolym när man dubbelklickar på volymmätarna, alltså de som visar volymen grafiskt?
Prova att sänka inspelningsvolymen ännu mer. Jag gissar att det är vid volymtopparna det klipper, ofta vid djupa böjar och feta ackord. Med digital inspelning som denna är det inget problem att höja kanalens volym efteråt i Q-mixen eller separat mixning. Fast jag hörde inte munspelet klippa, eller så misstog jag det för dist ... men det kan bero på mina kassa hörlurar.
Jag vet inte hur du har kopplat signalkedjan, men detta kan också påverka, speciellt om det finns volym in-ut på grejorna.
Munspelet behöver flyttas bakåt i ljudbilden en smula, inte mycket. Mindre volym på munspelskanalen fixar detta, men även reverb flyttar saker bakåt/framåt i ljudbilden.
Att provbränna en cd och lyssna i bilen, datorhögtalarna och stereon är också bra i mixningsprocessen ... och inte bara förlita sig på hörlurarna, vilket kan bli riktigt missvisande när man mixar. Det kan låta bra bra i Audacity, men sen efter export visar det sig vid avlyssning att nivåerna inte är samma som det lät i lurarna.
Detta har du säkert redan koll på, tänkte bara att det skadar aldrig att slänga in några mynt i infomationsbrunnen.

12 Aug 2013, 00:22
Profile

Stort tack Harper. Du gör bra iakttagelser: just att munspelet behöver lyftas bakåt i ljudbilden. Det lustiga är alltså att jg kört med väldigt kontrollerade och låga volymer på den kanalen -- men jag testar och sänker ytterligare. Och jodå, man ser inspelningsvolymen.
Sedan vet jag nog inte vad Q-mixning är för något (jag är total idiot på hela it/elektronik-området) men det ska jag försöka luska ut.

Vad som är skumt är alltså att det låter tämligen OK i hörlurarna när jag spelar in; sedan sparar och exporterar jag filen, och då har det hänt något.

Min ljudkedja är mic in i Roland Mobile (full reverb på den) - Rp150 (position 46, tror jag det är, av dem Richard Hunter fixat till: den ger stort reverb) -- sedan in i datorn. Jag ska se om jag kan få till ytterligare reverb i Line6 och lägga in den i kedjan och samtidigt justera volymen nedåt.

Jag har testat uppspelning på lite olika högtalare, bl a hos en kompis och han köper bra grejer, men det har inte betytt så mycket. Men som jag sa, alla tips är välkomna och jag är dig tacksam.

/Martin

12 Aug 2013, 14:57
Profile ICQ YIM WWW

pistolkatt wrote:
Har du testat att köra clipfix-effekten i audacity? det brukar iofs funka halvbra men kanske kan ge något. Tyvärr ligger det väl på ditt ljudkort... Kassa ljudkort gillar inte att man spelar in genom dem. De flesta köper någon typ av externt ljudkort, tror jag.. Har som sagt dållig koll.

"Clipfix" Fan, den har jag nog inte ens sett! Ska undersöka nästa gång jag drar på maskineriet.
Tackar
Jag hade fattat det som att utrustning som Digitech och Line6 förbigick det inbyggda ljudkortet, men det är inget jag vet och det ska jag fråga min jourhavande dataguru om.
/M

12 Aug 2013, 15:01
Profile ICQ YIM WWW

Harper kommer med ett hett tips, - att dra ner ingående volymer.
Dist och klipp skapas alltid av för hög ingångsvolym nånstans i ljudkedjan.

12 Aug 2013, 21:10
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]