Det här har jag redan frågat om på MBH-forumet och jag fick några tips, men jag tar en chans här också. Jag håller på att sammanställa något slags bildspel med exempel på tråkig arkitektur/stadsplanering, och till det kommer en text -- men så skulle jag göra lite bakgrundsmusik, tänkte jag. Tråkig musik. En en-ackordblues som ligger och mal med gnälligt munspel ovanpå + lite slide-gitarr; och så mitt eget brutal-usla komp, lite fuskbas och trummaskin. (Allt mixat i helvetet.)
När jag började skissa på det visade det sig väldigt enkelt att hitta just det gitarrljudet jag var ute efter, men bökigt som fan med munspelet. (Det överraskar ingen som har spelat längre än fem minuter.) Jag vill alltså ha ett väldigt stort reverb, väldigt stort, en hel del distortion men en ganska klar ton i det hela. Jag tänker mig något slags ljudlandskap i stil med vad Bill Frisell ibland plockar fram. Fast en lågbudgetvariant.
Länken går till mitt första mycket primitiva utkast. (Samt, ännu så länge, en (1) bild: det är kanske inte så upplyftande att lyssna på det där och sitta och blänga på Katrineholm så man kan ju ta fram något annat på maskinen.)
Musiken är alltså långt ifrån färdig: den är rentav ganska dålig och jag skäms när jag hör mig. Här är missar (ett inte alls OB-vänligt Lee Oskar hjälper inte) och väldigt yxiga legatofraser som liksom hamnar bredvid varandra i stället för att bindas ihop, samt en del annat som mankerar.
Men vi glömmer det nu för det är inte det som är den stora frågan (allt det där kommer jag att göra om), utan det är hur man får fason på det förbannade munspelet. Det klipper och låter allmänt skumt alltsomoftast, som om det inte riktigt hörde till. Trots att jag har koll på inspelningsvolymen -- jag är långt ifrån gränsvärdena.
Är det någon som har erfarenhet och spontant menar sig veta något om det här är jag tacksam för alla råd. Jag har följande till mitt förfogande: en parametrisk EQ-pedal, en RP 150, en liten Rolandförstärkare, en Line 6 Pod (alltså inte den fysiska entiteten utan program i datorn m 82 516 olika gitarrljud ...), ett extra reverb och så kör jag allt in i Audacity.
Jag är helt nöjd med slidegitarrljudet och det är alltså ngt i den stilen jag vill ha för munspelet. Gitarrinläggen är dock väldigt osystematiska; fanskapet brummar också men det är svårt att åtgärda: vi talar om en sån där gitarr som man ger bort till sina ovänner.
Som sagt, råd/synpunkter välkomna.
http://www.youtube.com/watch?v=LDN5R2QTdAk/Martin
PS Varför lägger man ut något på Tuben som inte är färdigt, kan man ju undra. Men det visar sig att det är det enklaste sättet att länka till musik ... tror jag åtminstone. Soundclick -- no way.