|
| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Re: Byggtråd, Version 2.0
zoork_1 wrote: Intressant mepprande... Du råkar inte ha en bild? Inte nu, men jag ska se om jag inte kan ta mig tid att fota en av mikarna. Tar en liten stund, men tar det i morgon. Hade ju varit intressant att fråga Lundgren om han kunde gjort sådana bottenplattor, nu blev det short legs men egentligen behövs inte det djupet. rifle wrote: Det bästa med byggtrådar är att se hur olika alla tänker om saker och ting. Vissa tänker på varenda liten detalj och andra kletar ihop saker av vad som helst, de flesta ligger väl där mittimellan.
Custom Sam du verkar ligga ganska mycket åt att tänka igenom varenda liten detalj och det är kul och intressant att följa. Tack! Roligt att kunna ge tillbaka till forumet. Ja, det är lite av en sjuka jag har, det är sällan saker får vara som de är från fabriken, så att säga. Dock inte bilar, de ser jag som funktion enbart till 99%. Som tur är. Hus, båtar och gitarrer och kanske främst gitarrförstärkare är gjorda för att byggas om enligt mina ideer, eller andras bra saker som jag fångat upp. Framför allt andras bra saker skulle jag vilja säga. Eller kombinationer av flera bra saker. Säljer sällan saker utan bygger í stället om dem utifrån behoven som vi har i familjen, eller mina egna om det gäller instrument. Naturligtvis kan detta ibland vara lite jobbigt, att jag inte nöjer mig med hur en sak är gjord. På samma gång tycker jag det är väldigt kul och stimulerande att tänka ut lösningar. Och jag gör för det mesta ombyggnaderna själv, förstås inte större husombyggnader. Så pipelinen är ganska lång på projekt, så jag har inga sysselsättningsproblem som ganska nybliven pensionär. Sedan har jag full respekt för att andra tycker att jag inte är klok, och inte alls håller med mig att det är en bra lösning jag tänkt ut. Då är det väldigt intressant att höra om alternativa lösningar, som mycket väl kan vara betydligt bättre än det jag tänkt. Diskussioner är mycket uppiggande och givande! Som i forumet, och i en sådan här tråd!
_________________ /Lennart
|
| 23 Feb 2026, 00:00 |
|
 |
|
Custom Sam
|
zoork_1 wrote: Intressant mepprande... Du råkar inte ha en bild? Här kommer några bilder Mikkaviteten, som synes är den väldigt grund jämfört med original. Betydligt stadigare halsinfästning var tanken, och det blev det nog. Djupet är ungefär som miken, för att kablarna ska komma vidare till stallmikens kavitet fick jag klippa ett jack i kåp-plåten. Skumgummibiten är för att trycka till en Piezonmik som ligger där, ej inkopplad- Ligger en likadan i stallkaviteten. Det behövs en liten preamp för att förstärka och göra om signalen till lågohmig. Jag har byggt en miniversion som ska in i kontrollkaviteten, men det är lite andra saker jag har prioriterat.. Som att bygga 2.0 Attachment:
kavitet.png [ 245.16 KiB | Viewed 2168 times ]
Bilen nedan illustrerar detta med sugpassning, ännu mer på sidorna. Det är inte bara att lyfta i miken, lite lirkande krävs. Attachment:
närbild ben.png [ 240.8 KiB | Viewed 2168 times ]
Det avklippta benen, först vek jag ut dem rakt ut och klippte av själva gänggången. Gjorde ett litet V i den resterande biten på miken, och lödde fast gänggången på undersidan. Attachment:
ben under.png [ 174.28 KiB | Viewed 2168 times ]
Sidovy på benet, V-et som jag klippte syns samt lödtenn. Fjädrarna klippte jag av på mitten ungefär. Attachment:
ben igen.png [ 249.17 KiB | Viewed 2168 times ]
|
| 23 Feb 2026, 20:37 |
|
 |
|
zoork_1
|
Ibland säger en bild mer än 1000 ord, tackar! 
|
| 23 Feb 2026, 22:17 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Har tagit mig tid att bygga gitarr idag. Är i stort sett klar med halsinfästningen, ska tas en mm ungefär på någon av sidorna, utreder det i morgon. Syns tydligt på sista bilden. Här är halsen tryckt på plats, det sitter så pass fast att jag kan lyfta och vrida på gitarren i halsen utan att sidorna faller av. Strecket precis vid slutet av truss rod-kanalen visar var greppbrädan slutar. De skarvar som syns kommer i halsmikkaviteten. Halsen är höjd tre mm över kroppens framsida, som på en stratta. Attachment:
kropp.png [ 225.77 KiB | Viewed 2126 times ]
Här har jag lyft bort den ena kroppshalvan, så man ser hur lång tenon är. Den går ända tillbaka till stallmiken. Även botten kommer att fräsas ut för svajfjädrarna. Varför jag gör en så märklig lösning i stället för genomgående hals, som är mycket enklare är att jag vill ha det snygga träet på toppen intakt. Attachment:
halsinf.png [ 229.03 KiB | Viewed 2126 times ]
Här är även halsen urlyft, så att halsfräsningen syns. Det gröna sugröret är för att inte den kanal jag fräst för mikkabeln ska sättas igen av lim. Sugröret kommer att bli avfräst i båda ändar i mikkaviteterna. Attachment:
halsficka2.png [ 242.7 KiB | Viewed 2126 times ]
Här är infästningen fotad från halsen, där som ändträet syns på halsklacken kommer "cut awayen" att börja. Plankan är kvartersågad som synes, jag har ett par meter till. Kan bli fina halsar... Det är ngn millimeter som ska bort för att få ihop sidorna helt. Funderar på att såga bort de delar som inte ska vara kvar redan nu. Dvs på diskantsidan, vid hornet. Attachment:
halsficka1.png [ 248.14 KiB | Viewed 2126 times ]
|
| 26 Feb 2026, 19:10 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Nice going! Extra plus för sugröret! Riktigt SMART lösning!
-Man är aldrig för gammal -för att lära sig något nytt. -TACK!
|
| 28 Feb 2026, 11:38 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Jonken wrote: Nice going! Extra plus för sugröret! Riktigt SMART lösning!
-Man är aldrig för gammal -för att lära sig något nytt. -TACK! Tack Jonken för de vänliga orden! Om någon undrar vad som händer så har det varit lite andra saker, båtprojekt mm. Jag har inköpt bl. a diverse cylinderborr på Bilvaruhuset, 20, 25 och 35 mm. Blir väldigt användbara. Sedan fixar jag till brorsans bandsåg med nya sågblad. Har köpt 6 mm och 10 mm, troligen funkar 10 mm på denna gitarrdesignen, eftersom den har överlag långa svepande linjer. Köpte ett digitalt skjutmått, vilket helt klart förenklar livet. Samtidigt man kan lätt bli nojjig, "det skiljer 0,17 mm!!" ja just det, det är ju inte så mycket egentligen... Har varit en del finjusteringar av halsinfästningen det senaste, är nästan klar med den. Onödigt krånglig design, kanske... Arbetet är inte nerlagt!!! 
|
| 15 Mar 2026, 17:44 |
|
 |
|
zoork_1
|
Imponerande, önskar jag hade kompetens att ge mig på ett bygge.
Vågar man fråga vad du har för bakgrund/jobb?
|
| 16 Mar 2026, 22:36 |
|
 |
|
Custom Sam
|
zoork_1 wrote: Imponerande, önskar jag hade kompetens att ge mig på ett bygge.
Vågar man fråga vad du har för bakgrund/jobb? Ja, det är helt OK att fråga. Svaret blir kanske inte det väntade. Jag är civ.ek, främst arbetat inom IT som chef, de sista 20 åren i eget bolag som jag sålde några år innan jag pensionerade mig. Vi utvecklade en del nyskapande funktionalitet, vilket gav mig utlopp för min kreativitet. Det blev ibland lite kanske onödigt avancerade lösningar som dock ofta kunde göra många olika saker. Ungefär som min halsinfästning, som jag idag skulle ha gjort lite enklare. Det kan jag fortfarande göra, men nu är jag nästan i mål med den. Det är mer min personlighet än yrkesbakgrund som gör att jag ger mig på saker som andra skulle dra sig för, på gott och ont. För det mesta gott, det brukar bli bra men ibland kan det krävas omarbetningar på vägen. Jag tror att de flesta kan mer än de tror, men man får vara beredd på bakslag och omtänk. Leta information och fråga, jag har fått massor av hjälp på Röravdelningen under min bortåt 40 år länga utvecklingsprocess av min gitarrförstärkare. Nu är jag nästan klar med den, men det finns lite uppsnyggningssaker kvar... Det man kan fråga sig är vad det värsta som kan hända är. Att man förstör material? Börja med att träna på skräpträbitar så att man får en viss trygghet med verktyg och maskiner innan man går på de fina träbitarna. _______________ Bandsågsrenoveringen är klar, fantastiskt härlig maskin att arbeta med! Som att skära i smör i 45 mm valnöt! Här använde jag ett 25 mm cylinderborr för att göra den innersta rundningen i Cut out, för att få en snygg radie. Blir inte mycket slipande på det, som annars hade varit ganska fransigt om det skulle göras med såg. Jag har nu ett 10 mm sågblad på, men köpte även ett 6 mm ifall jag vill göra snävare svängar. Attachment:
bandsåg1.png [ 248.64 KiB | Viewed 1361 times ]
Här ser man mer hur det blir. Lite passjobb som sagt kvar. Jag tänker att jag ska vara helt säker på att jag inte behöver göra något på kroppen som ska göras före den ska limmas ihop innan jag sågar konturerna. Ifall någon undrar varför jag bara har sågat den lilla biten på kroppen. Attachment:
kroppbands.png [ 202.58 KiB | Viewed 1361 times ]
|
| 17 Mar 2026, 21:28 |
|
 |
|
zoork_1
|
Tack för utvecklat och intressant svar. 
|
| 18 Mar 2026, 09:44 |
|
 |
|
Jonken
|
Kul! Fantastiskt att följa detta bygge! Var själv även lite över produktiv i snickeriet häromdagen. Lekte med CAD:en; och trollade fram denna lilla, söta sak: En 'pryl kopp' -att slänga ner små prylar i -på arbets bänken. 
Attachments:
Mini Kelly.jpg [ 159.15 KiB | Viewed 1232 times ]
|
| 20 Mar 2026, 21:35 |
|
 |
|
Custom Sam
|
CAD-maskin, lyxigt! Det är väl bara att ställa in vilken marginal det ska vara mellan träbitarna så att limmet får plats, typ 0,02 mm? Det är sådant jag håller på med nu, har letat efter info om hur mycket glapp Titebonds hudlim fyller, och det är max 0,15 mm sägs det. Då blev det till att se över fogarna, även om halsen sitt fast när tvingarna dras åt så är vissa ytor lite för långt isär, någon tiondel eller två. Det är mycket behändigt med en fräs då kan jag säga, bladmått och lite precisionsmätande så går det att få väldigt exakta resultat. Har blivit fräsfrälst får jag säga. För den som ännu inte funnit friden med sin överhandsfräs kan denna filmen rekommenderas, i lämpliga portioner. https://youtu.be/DB0GNEMVgjc?si=6DhknCQ038IIOjhP En två och en halv timma lång film från Byggahus.se om vad man kan göra med en fräs, och en massa små fiffiga tips. Det blixtrar förbi en innehållsförteckning i början, den är bra att utgå från för att hitta den info man behöver. Jag har inte sett hela, bara de delar jag har känt att jag har direkt behov av nu.
|
| 22 Mar 2026, 22:52 |
|
 |
|
Frisk
|
zoork_1 wrote: Imponerande, önskar jag hade kompetens att ge mig på ett bygge.
Vågar man fråga vad du har för bakgrund/jobb? Börja med något billigt trä, typ vanliga plankor och försök bygg en gitarr av det. Köp de allra billigaste delarna du kan hitta. Lär dig grunderna med snickeri. Titta på guider på nätet, finns hur mycket som helst dessa dagar. Sedan när du känner att du blivit bättre kan du köpa bra delar och bygga av. En gitarr behöver inte vara helt perfekt för att bli bra. Så länge de kritiska delarna sitter på rätt plats och den fungerar som den ska.
|
| 23 Mar 2026, 11:20 |
|
 |
|
Jonken
|
Custom Sam wrote: CAD-maskin, lyxigt! Det är väl bara att ställa in vilken marginal det ska vara mellan träbitarna så att limmet får plats, typ 0,02 mm?
Det är sådant jag håller på med nu, har letat efter info om hur mycket glapp Titebonds hudlim fyller, och det är max 0,15 mm sägs det. Då blev det till att se över fogarna, även om halsen sitt fast när tvingarna dras åt så är vissa ytor lite för långt isär, någon tiondel eller två. Det är mycket behändigt med en fräs då kan jag säga, bladmått och lite precisionsmätande så går det att få väldigt exakta resultat. Har blivit fräsfrälst får jag säga. När det gäller fräsning, toleranser och limning; finns det absolut INGENTING som går upp mot erfarenhet. Att ha gjort det själv så att säga. Att söka efter fakta (hur andra gör) -ger viktig information. Men detta innebär absolut ingalunda; att det inte är omöjligt att få ännu effektivare resultat. Att snickra möbler; är någonting HELT ANNAT -än att bygga musikinstrument. Där jobbar kalkylerar man inte in klangaspekten. Typ; det måste klinga/låta precis så där -när man låser sitt vitrinskåp. När man pratar om överföring av klang i material -pratar man i grova drag om hur bra bitarna som ingår i hela konstruktionen sitter ihop. Detta leder in på just toleranser. De flesta material vi använder; är ju 'levande' material. En lång historia väldigt kort: Deras form och massa varierar inte bara från omgivningen de befinner sig i -utan även av vad de kommer i kontakt med. Talar vi om klang/ton virke: Är dess största fiende fukt och väta. Talar man om Ex möbelsnickeri; använder man många gånger väta -för uppnå önskad effekt. När jag kör CAD fräser jag alltid 'snug'. Dvs: Marginal/tolerans = 0. Sedan matchar jag manuellt ihop bitarna för optimal kontakt. Att få två saker att fästa optimalt emot varandra; handlar mer om ytorna på bitarna -än toleranser/marginaler. En skrapad yta -med 'nolltolerans' ; ger exempelvis både bättre klang överföring + erbjuder utrymme för limmet att verka. Med etta sagt: Man måste välja sina strider här -sett till befintlig konstruktion man jobbar med. EX: En akustisk gitarr är ju MYCKET skörare än en solid elektrisk gitarr. Lim expanderar trä. Mer lim expanderar det ännu mer. Och skall man torka rent överskotts lim med vatten; expanderar detta trä ännu mer. Det absolut bästa sättet att få ihop två träbitar på bästa sätt är -att applicera tryck medan limmet härdar. Många har säkert sett klipp från instrument fabriker -där man limmar ihop (gifter) halsar med kroppar. En nästan epileptisk stress dans på tid med filar, kislar, vatten och lim; som avslutas med en tving. Ofta med tillhörande referns till hur klockrent dessa personer jobbar -och magnifikt resultatet är. -Men är det verkligen så? Ingen kommer väl på tanken ens att fråga om man skall limma fast något över en klack; kanske skulle behöva ytterligare en tryckpunkt längs gitarrens centerlinje? Och varför trycker inte den absurda mängden lim ut halsen ur fickan -när träet expanderar (detta trots att en tving håller fast den)? Svaret är givetvis: Generösare toleranser på infästningsytorna. Om Ni skulle limma ihop Er hals och kropp; skulle ni kopiera detta förfarande -eller göra på ett annat sätt? Skulle Ni ha bråttom -eller skulle Ni verkligen ta Er tid för att det blir exakt så som Ni vill ha det? Anywayz: De flesta fabriker och hemma byggare nöjer sig nog med att det sitter ihop snyggt -utan glapp. Möbelsnickeri.
|
| 23 Mar 2026, 16:01 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tack Jonken, mycket matnyttig info!
Det är sju ytor på halsinfästningen som ska passa, och fyra är helt klara med exakt passform. Sedan upptäckte jag att där som jag fräste ur för sugröret (se tidigare bild) behövdes lite mer material för att hålla emot, halsen lade sig något åt sidan, så när jag lade stålskalan tvärs halsen syntes att halsen inte gick in helt rakt jämfört med kroppen. Med lite shimsande och fräsande är resultatet nu helt jämt mellan sidorna, och riktningen på halsen är också helt rak jämfört med mittlinjen mellan kroppshalvorna.
Om man tar det lugnt och metodiskt och inser att det går nästan alltid att fixa till saker som blir fel behöver det inte bli så läskigt med precisionsarbetet.
Just halsinfästningen får ta sin tid, det är där "sjunget" i gitarren till stor del skapas. Halsämnet är väldigt fin klang i när man knackar på det, så har det också legat i bortåt 50 år. Och då vill man förstås att den klangen ska gå vidare ut i kroppen. Även kroppen klingar bra, så om sammanfogningen blir bra bör mycket vara vunnet. Du nämner limmängd Jonken, ofta visas hur det smetas ett tjockt lager lim på båda sidorna som ska limmas. Det är iofs rätt kanske, men som jag ser det räcker det att "fukta " ena sidan med lim, och sedan bara ha lim på ena sidan, just för att limmet ska få plats helt enkelt. Det lär rinna en del ändå.
Den som vill prova på att bygga en egen gitarr rekommenderar jag att göra med genomgående hals, det är det enklaste och det blir en väldigt trevlig och stabil halsinfästning.
|
| 23 Mar 2026, 22:48 |
|
 |
|
zoork_1
|
Frisk wrote: Börja med något billigt trä, typ vanliga plankor och försök bygg en gitarr av det. Köp de allra billigaste delarna du kan hitta. Lär dig grunderna med snickeri. Titta på guider på nätet, finns hur mycket som helst dessa dagar.
Sedan när du känner att du blivit bättre kan du köpa bra delar och bygga av. En gitarr behöver inte vara helt perfekt för att bli bra. Så länge de kritiska delarna sitter på rätt plats och den fungerar som den ska. Tack för tipsen... 
|
| 23 Mar 2026, 23:37 |
|
 |
|
Jonken
|
Custom Sam wrote: Just halsinfästningen får ta sin tid, det är där "sjunget" i gitarren till stor del skapas. Klockrent -och korrekt. 
|
| 24 Mar 2026, 20:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Efter att ha byggt på hus i Skåne och polerat båt tog jag mig tid att äntligen göra lite såg och borrarbete! Halsinfästningen har jag fått till med tajta och bra toleranser, så då är det mer handgripliga saker som gjorts. En dryg timmas arbete, och det syns verkligen att det har hänt något! Kul! Först borrade jag greppbrädan för abalonedots, 6mm. Gjordes med pelarborr förstås. Sedan sågade jag formen på brädan på bandsågen. Det är lite marginal att slipa på sidorna. Greppbrädan är välvd från leverantören, compound. Ska slipas till något så att fräsränderna inte blir så synliga. Attachment:
sågad greppbräda.png [ 234.01 KiB | Viewed 481 times ]
Huvudvinkeln sågades också på bandsågen. Satte fast ett stöd med en tving på halsämnet så att det blev 90 grader. Lyckades ganska bra med det om jag får säga det själv. Den bortsågade biten ska sättas undertill på halsen för att förlänga huvudet. 10 graders huvudlutning, detta hämtat från gitarrbyggarbibeln Make your own electric guitar av Melvyn Hiscock där han bygger en strattaliknande gitarr med svaj och denna lutningen. Attachment:
Huvudvinkel.png [ 246.92 KiB | Viewed 481 times ]
Sågade ut formen på halsen också, här är halsämnet med brädan lagd uppepå. Attachment:
hals å bräda.png [ 250.34 KiB | Viewed 481 times ]
Sågade ut kroppen med, bandsågen blev verkligen toppen med nytt blad och rengjorda och justerade hjul! Kropp och hals samt bräda ihoplagt! Attachment:
kropp2.png [ 241.22 KiB | Viewed 481 times ]
|
| 21 Apr 2026, 20:52 |
|
 |
|
zoork_1
|
Snyggt jobb detta... 
|
| 21 Apr 2026, 21:38 |
|
 |
|
Polytone
|
Tjusigt! 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 22 Apr 2026, 11:27 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tack båda för de vänliga orden!
Just nu filar jag på abaloneprickarna, de är inte helt lätta att slipa ner. Jag lät dem sticka upp en dryg halv millimeter för att vara säker på att de inte skulle hamna för djupt.
Nu filar jag ner dem med en fingradig fil. Det blir väldigt blank och fin yta på dem, men den grova avverkningen hade varit bra om någon kan komma med tips på. Testar med en bit 180-papper fastsatt på en träbit med dubbelhäftande tejp, verkar avverka snabbare.
|
| 22 Apr 2026, 22:19 |
|
|